Pho tượng do tông Tịnh Độ Nhật Bản (Pure Land Sect) kiến tạo
vào năm 1993 và công trình này đã được đưa vào sách Guiness như
là một pho tượng cao nhất thế giới hiện nay, 120 mét.
Khách
hành hương thật sự kinh ngạc khi nhìn thấy quang cảnh đầu tiên
qua cửa sổ xe buýt với chiều cao của pho tượng nổi bật trên
cánh rừng, quang cảnh giống như một cảnh ở trong phim, thật
là tuyệt vời.
Sau khi trả lệ phí vào cổng (1000 yên), tôi lại ngạc nhiên một lần nữa khi đến gần tượng đài. Đã có một số người đang chiêm ngưỡng, họ cố gắng ngước cổ nhìn lên pho tượng một cách không bình thường, vì tượng đài quá cao.
Pho tượng cao 120 mét, tôn trí trên một pháp tòa và đài sen, (trước đây tượng Nữ Thần Tự Do được
xem là cao nhất thế giới cũng chỉ cao 93 mét). Cánh tay
trái của Đức Phật dài 18 mét, khuôn mặt dài 20 mét, hai tai dài
20 mét và miệng rộng 4 mét. Tổng cộng tượng nặng 4000 tấn.
Bên
trong pho tượng có một chiếc thang máy cao 85 mét. Con người ở
dưới tượng đài được nhìn thấy như những hạt đậu nhỏ. Có
bốn tầng dùng làm nơi quan sát, các tầng còn lại là nơi để các
tăng sĩ viết kinh, dịch kinh, tụng kinh... đặc biệt có một
phòng lớn dùng để tôn trí 3000 tượng Phật.
Các phòng bên trong không được rộng rãi như hình ảnh người ta trông thấy ở bên ngoài vì phần lớn của khoảng không gian bên trong đã bị choáng hết bởi các khung kiềng sắt thép.
Công
trình tạo tượng này được khánh thành sau 5 năm thi công. Nói
về mục đích kiến tạo pho tượng lớn nhất thế giới này, chủ
công trình tôn tạo này, Hòa Thượng Yoshiyuki đã giải thích và
nhấn mạnh đến chiều kích lớn của Đức Phật như sau:
“Thật
ra Đức Phật vĩ đại hơn nhiều so với pho tượng này, sự to
lớn đó chúng ta không có đủ khả năng để giải thích hoặc làm
gì cho xứng đáng. Thực tế, tôn giáo không tùy thuộc vào phạm
vi ở bề ngoài để tương hợp với sự hiểu đạo. Tuy nhiên,
tôn giáo ngày nay có khuynh hướng coi trọng về hình thức bên
ngoài. Vì thế, mục đích của chúng tôi là để cho mọi người
cảm thấy và nhận ra được sự quý báu trong lời dạy của Đức
Phật và cả một khối lượng khổng lồ của giáo pháp nhà Phật”.
Nhiều
người bị gây ấn tượng bởi chiều kích của pho tượng có lẽ
sẽ quan tâm đến giáo lý Đạo Phật. Có khoảng 500.000 người
đến viếng mỗi năm, phân nửa con số này không phải là Phật
tử. Phần lớn du khách đến đây từ nhiều quốc gia ở Đông Nam
Châu Á, nơi Phật Giáo được xem là tôn giáo chính của họ.
Thích Nguyên Tạng
Theo W. Mukai, Pacific Friend, 05/95
(Tài liệu do Tổng Lãnh sự Nhật Bản tại Sài gòn cung cấp).
Ushiku Daibutsu
(The big Buddha of Ushiku)
Aurélien Baron, International Affairs Division
Construction time: 10 years.
Recognized as: the tallest Buddha in the entire world (in the Guinness Book from 1995)
"In Ushiku, this Daibutsu(大仏)stands magnificently with its 120 meters height."
What?
You said 120 meters? Come on, you must be kidding. This would be 3
times as big as the Statue of Liberty. And yet, it does look
incredibly big. But somehow it looks like another Buddha I think I
saw somewhere else. Yes, it has a great resemblance with its much
smaller model in Asakusa(浅草), at the Nishi-Honganji(西本願寺).
How
could they achieve this gigantic Daibutsu in just 10 years? In
Europe they needed decades and almost a century sometimes to build a
church. Modern techniques are indeed incredible. They made a steal
frame, then affixed 6,000 bronze squares, 6 millimeters thick (you
read well! MILLIMETERS) and 4×4 meters wide. This is no hand-made job
as you can imagine, cranes were used to lift the heavy squares (more
than 150 kilos each) and assemble them together. The "final product"
is Japanese but for the anecdote, the squares were made in Taiwan.
Well,
this is quite a job that was done there. Look at the palm of the
left hand of this Buddha! It is 18 meters long! That's right, the
Buddha in Kamakura could sit in it. I am worried about one thing
though . . . this Buddha is enormous, weighs 4,000 tons. What happens
if an earthquake occurs? Well, this is Japan, and the guys who made
it were very thoughtful. It is not supposed to fall. However, the
steal frame could be twisted. . . .
So, what are the other particularities of this Daibutsu apart from its height?
First,
this is a standing Daibutsu. You will notice in your travels through
Japan that most of them are in a seated position. Not this one.
Second,
the right foot is slightly moving forward, which means Buddha is
actively going to help people. Moreover, his feet actually do not
touch the ground. The Buddha walks on a bed of lotus flowers which
separate it from our impure world, the Gense(現世), and world of the
living.
The left hand
|
|
Third,
the position of its hands have an important meaning. The left hand's
palm, totally visible, refers to the helpful mind of Buddha(念仏衆生接種不捨
or Nenbutsu-Shujou-Sesshu-Fusha), as if it was saying: "I will
help you. I will show you the path to Heaven". So, for those who
misunderstood this and thought it was asking for money, you were
WRONG. The hand is not asking for anything, the hand is giving help. I
wish it would give money though . . . there is a car I would like to
buy. . . .
The right hand
|
|
Jokes
aside, the right hand is also very interesting and people familiar
with the movie The Lord Of The Ring will surely find a stunning
similitude. This hand forms a circle with the thumb and the index.
This refers to the omnipresence of Buddha. Buddha is everywhere
because it can see in every single direction, just like the eye in
the above-mentioned film. Don't forget the name of the right hand, it
is Koushou-Henshou-Jippou-Sekai. Not easy? Sorry, I thought it was.
Here is the Kanji anyway for people interested in this: 光明編照十方世界.
Did
you know that you can enter inside the Buddha? I am not lying. The
Buddha contains many rooms worth seeing. The first one you can go
into is totally dark. Obscurity in there lasts 50 seconds. A voice
tells us in Japanese that Buddha gives his light through his wisdom
to those who are lost, in the dark side. Buddha leads and gives life.
In other words, this room symbolizes to the dark world (無明の世界 or
Mumyou No Sekai).
After
this introduction, you will have full access to the 5 floors inside
the Daibutsu. The World of Infinite Light and Life (光りの世界 or
Hikari No Sekai), the World of Gratitude and Thankfulness(知恩報徳の世界
or Chion-Houtoku No Sekai), the World of the Lotus Sanctuary(蓮華蔵世界
or Renge-Zou-Sekai)and the Room of Mt. Grdhrakuta(霊鷲山の間 or
Ryouju-Sen No Ma)A full description of these floors could take ages.
We chose to mention the World of Lotus Sanctuary. In a circular
shape, this floor is filled with 3,300 images of Buddha. It is
possible to meet the priest and pray there. In fact, many families
have their own statuette of Buddha there. Smaller ones can cost
300,000 yen while the bigger ones reach 1 million yen. The room is
all golden. However, the only place with real gold is where the
priest sits. This floor represents the Pure Land.
However
the Daibutsu is not all about Buddha. You have all around beautiful
gardens and flowers and a pond where the fish are very popular among
children. The zoo and the monkey stage close to the Daibutsu provide
entertainment to kids not really involved in spirituality and
Japanese culture. The Daibutsu welcomes about 190,000 visitors a year
and is not very famous yet but its potentiality to attract visitors
exists for sure. It is a nice place to go, surrounded by greenery,
easy to access by shuttle bus from the Southern side of Ushiku
station. Access will become easier by car from December. The new
highway will be stopping by really close with the appearance of a new
interchange.
Take
a break and go to the Daibutsu, the only one of its kind. If the
weather is fine, this is surely a good opportunity to visit it for
really cheap! We recommend it!
Entrance
fee from April to November: 500 yen/adult and 300 yen/children for
anything but the inside visit of the Daibutsu. If you want to get
inside too: 800 yen/adult and 400yen.
Entrance
fee from December to March: 400 yen/adult and 200 yen/children (no
inside visit) or 700 yen/adult and 400 yen/children (inside visit
included)
Free entrance on New Year and August 15th (from 5 p.m.)
Thank-you so much to Tananashi-san, who kindly showed us around the Daibutsu
Source: quangduc.com